Logo
pałac
saski
0/4

O projekcie

O projekcie

KONCEPCJA, TREŚCI, POZYSKIWANIE MATERIAŁÓW AUDIOWIZUALNYCH

Zespół specjalnych serwisów internetowych Polskiego Radia – Izabella Mazurek, Bartłomiej Makowski, Jacek Puciato

NADZÓR I KONSULTACJE MERYTORYCZNE

Prof. Zbigniew Wawer, Joanna Borowska, Maria Wardzyńska, Zasław Adamaszek

KREACJA I PROJEKTOWANIE GRAFICZNE

Grzegorz Lipiński , Paweł Woźniak, Anna Szmida, Aleksandra Zając

INTRO/OUTRO

Scenariusz: Bartłomiej Makowski Animacja: Bartosz Tytus Trojanowski Montaż i udźwiękowienie: Grzegorz Lipiński Lektorzy: Mateusz Drozd, Mathew Farell

ZESPÓŁ DEWELOPERSKI, TESTERZY

Damian Luje Ponce, Alan Krawczyk, Marcin Kieruzel, Łukasz Kowalski, Paula Karolak, Mateusz Orłowski, Rozalia Przeworska, Michał Romańczuk, Marcin Żabicki

KOORDYNACJA TECHNICZNA

Grzegorz Kowalski

KOORDYNACJA

Krzysztof Kossowski, Katarzyna Milanowska, Marcin Rembacz, Dominik Szewczyk

Wideo

Dział produkcji multimedialnych Polskiego Radia

TŁUMACZENIA

Barry Keane, Mariya Shahuri, Piotr Siemiński, Irina Zawisza

MATERIAŁY DŹWIĘKOWE

Archiwum Polskiego Radia, Archiwum Radia Wolna Europa

ŹRÓDŁA FOTOGRAFII

Narodowe Archiwum Cyfrowe (NAC), Polska Agencja Prasowa (PAP), Forum, East News, Muzeum Powstania Warszawskiego (Ryszard Witkowski „Romuald”, „Orliński”; Józef Jerzy Karpiński „Jerzy”), Muzeum Warszawy, Biblioteka Narodowa w Warszawie, Biblioteka Narodowa w Krakowie, Biblioteka Naukowa Polskiej Akademii Nauk Polskiej Akademii Umiejętności (PAN PAU), Biblioteka Politechniki Warszawskiej, Mazowiecka Biblioteka Cyfrowa, Biblioteka Kongresu USA, Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Urząd Miasta Warszawy, Bildarchiv Foto Marburg, Sächsisches Staatsarchiv, Wikimedia Commons (domena publiczna; CC BY-SA 4.0 – Kgbo), Muzeum Fryderyka Chopina w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina (fot. Waldemar Kielichowski)

ŹRÓDŁA FILMÓW

Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny (Jan Ordyński, „Sztandar Wolności”), Biblioteka Kongresu USA („On the Firing Line with the Germans”), United States Holocaust Memorial Museum (filmy Juliena Bryena)

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Odbudowa Pałacu Saskiego, Pałacu Brühla oraz kamienic przy ulicy Królewskiej – prace przygotowawcze

Część I

W dawnej Rzeczpospolitej

Nasza podróż zaczyna się w połowie XVII wieku. Rzeczpospolita w tym czasie uwikłana była w liczne wojny. Po najeździe szwedzkim Warszawa – siedziba króla – podnosiła się ze zniszczeń. Magnaci, chcąc być blisko dworu, zaczęli wznosić tu reprezentacyjne pałace.  

Duwkondygnacyjny pałac z czterospadowym dachem i dwiema wieżyczkami.

Fasada Pałacu Morsztyna 1713

W latach 1661-1664 Jan Andrzej Morsztyn, poeta, polityk, przyszły podskarbi wielki koronny, zbudował rezydencję, która dała początek pałacowi zwanemu później Saskim.

Jan Andrzej Morsztyn

1621 - 1693

Tłum ludzi, część z nich jedzie konno. Wszyscy ubrani w płaszcze i kapelusze z pióropuszami. W tle widoczne budynki ze spadzistymi dachami. Wyróżnia się jeden z kopułą.

Wjazd Jerzego Ossolińskiego do Rzymu

autorzy: Julian Schübeler, Juliusz Kossak

Pałac Ossolińskich

Nieopodal pałacu Morsztyna znajdowała się rezydencja jednego z najpotężniejszych i najbardziej zasłużonych ludzi siedemnastowiecznej Rzeczpospolitej – dyplomaty i kanclerza wielkiego koronnego, marszałka sejmu Jerzego Ossolińskiego.

Jerzy Ossoliński

1595-1650

Windy

Magnat był światowcem, swoją siedzibę wzorował na stylu nawiązującym do budownictwa włoskiego, umieścił w niej też nowinki techniczne – w pałacu znajdowały się dwie pierwsze w Warszawie windy. Działanie windy opierało się na zasadzie przeciwwagi uzyskiwanej dzięki bloczkom i przekładniom. 

Część II

Rezydencja polskich królów

Część II

Rozdział I

subtitle0
0